Wednesday, December 6, 2017

RM 86400. Woww banyaknyee.

Ce ada yang usik RM30 , uols perasan tak terusiknya RM86400 tadi?

Mesti akan jawab TAK.

Betul TAK?

Kalau betul nanti jawab " YES " ye.

Kalau rasa berkira sangat dengan RM30 yang hilang dari amaun tu, tinggalkan "." je di komen.

Why?

Enggagement Cha makin kurang ni.

Nak la tengok ada lagi tak geng-geng Cha kat alam maya ni ha.

Cha teruskan ye.

Kenapa kita mesti terkesan dan tergugat dengan "30" ?

Sebenarnya begini, RM30 tu ibarat masa kita selama 30 saat. Kekadang kita ni emo dan terbawa-bawa benda yang terjadi kat kita tak sampai 30 saat.

Contoh :

Tengah drive, ada kereta kat belakang main-main lampu. Nak potong tak potong. Dah potong tunjuk pulak jari tengah. Aiiii. Ini sudah lebeh. Awat! Apa salah kita dia buat macam tu? Kita pun membalas dengan mengkambing gurunkan orang tu. Sampai ke opis, masih teringat juga kejadian tu. Dahhhh, sepanjang hari perkataan tak elok keluar dari mulut kita.

Nampak tak?

Apa yang Cha cuba sampaikan.

Kalau la kita tadi tarik nafasssss,
Hembus lagi,
Tarik nafas dalammmm lagi.

Istifar.

Kita biarkan kejadian itu berlalu seperti melihat "anak itik dikejar musang" kita akan rasa lega.

Syukur.

Fikir positif. Agaknya dia bawa-laju sebab nak bawa bini nak bersalin. Bina dah meraung dalam kereta tu. Driver stress. Dia nak marah bini, kesian. Jadinya , yang menjadi mangsa keadaan ialah kita la. Sapa suruh kita drive depan dia.

Ok?

Syukur.

Alhamdulillah.

Allah beri kita nafas lagi untuk bertaubat.
Kenapa kita tak kira lebihan saat yang lain tu?
Kenapa nak fikir yang 30 saat tu?

Renung-renung dan fikirkan sendiri.

Babaiiiii
Tata titi tutu
Cha cin chow dolu.

#BerusahaMenjadiLebihBaik
#BelajarRedho





Tuesday, October 17, 2017

Hasan Basri ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini?

Beliau menjawab:

Aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.

Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.

Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku dalam maksiat.

Aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH

Sahabat ku:

           Jangan tertipu
        dengan usia MUDA
        kerana syarat Mati
         TIDAK harus TUA.

   Jangan terpedaya dengan
        tubuh yang SEHAT
       kerana syarat Mati
       TIDAK mesti SAKIT

   Jangan terpedaya dengan
      HARTA KEKAYAAN
                Sebab
    Si kayapun tidak pernah 
     menyiapkan Kain Kafan
             buat dirinya
      meski cuma Selembar.

    Teruslah berbuat BAIK,
       berniat untuk BAIK,
   berkata yang BAIK-BAIK,
Memberi nasihat yang BAIK
   Meskipun TIDAK banyak
  orang yang mengenalimu
Tidak suka dgn Nasihatmu

        Cukup lah  اللهِ yang
     mengenalimu lebih dari
           pada orang lain.

JADILAH BAGAI JANTUNG
        yang tidak terlihat,
     Tetapi terus berdenyut
     setiap saat hingga kita
terus dapat hidup, berkarya
     dan menebar manfaat
       bagi sekeliling kita
     sampai diberhentikan
              oleh NYA

Nasihat ini utk diri sendiri, utk share dgn sahabat  anak & keluarga.. semoga Allah memberkati & meredhai kita.

Aamiin..






By *Ustaz Don Daniyal*

🌝 Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

🌝 *Pertama*:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

🌝 *Kedua*:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

🌝 *Ketiga*:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

🌝 *Keempat*:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

🌝 *Kelima*:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

🌝 *Keenam*:
Jaga wudhu' terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwu dhu'. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu' senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

🌝 *Ketujuh*:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Andai kita mampu meluangkan masa seharian lamanya di WhatsApp, untuk sebarkan mesej ini tak sampai beberapa saat pun.. Maka sebarkanlah, moga menjadi saham buat kita di akhirat nanti..

بارك الله فيكم..





Jam dah 3 pagi.

Dak Combat tak balik-balik lagi.

Ya Allah, berikan perlindungan dan rahmatMu buat suamiku.

Amin.





Monday, September 11, 2017

Kejadian awal pagi tadi mengimbau kembali peristiwa 10 Ogos 2017 yang lepas.

Alhamdulillah. Combat tak teruk. Tapi bila menerima berita kemalangan tu, jantung berdegup kencang. Istifar dan selawat tak lekang dari bibir.

Hujan lebat yang mengiringi perjalanan Cha ke hospital malam tu, memang menguji kesabaran . Maklumla. Cha ni rabun bila hujan. Hujan turun. Air mata pun turun juga macam air hujan. Tapi bila mengenangkan anak-anak, Cha ada kekuatan meneruskan perjalanan.

Sampai di hospital, Cha tengok macam tak serius. Tapi sebab sendi Combat terlibat, doktor sarankan Combat diberi rawatan lanjut dan dimasukkan dalam wad.

Dalam jam 11-12 malam, Cha beransur balik ke Jepak.  Sunyi memang sunyi. Hati, Allah je tau. Kalu tak balik, anak-anak tak siapa yang jaga. Combat, Cha tinggalkan je la kat Nyabau. Doktor dan misi kan ada.

Kenangan tak boleh lupa juga, minyak betul-betul habis kat depan Petronas. Alhamdulillah. Ada budak-budak moto tolong Cha tolak kereta ke pump station tu. Terima kasih banyak-banyak kat mereka.

Sedih dan bercampur baur perasaan Cha malam tu. Syukur, Allah masih beri Cha peluang berbakti kat Combat. Gembira, sebab luka tak teruk.

Sampai kat rumah, anak-anak semua dah tidur. Mereka tak tau pun ayah mereka kemalangan. Bukhari bangun tido, dah tanya ayah kat mana. Siang tu, baru bawak Amna dan Bukhari ke hospital. Tapi, tak boleh nak jumpa. Budak tak boleh masuk dalam.

Adeh. Panjang pula cerita ni.

Apa yang Cha nak cerita, Allah tak kan bebankan hambanya sesuatu yang diluar kemampuannya.

Maaf tau.





Tuesday, March 21, 2017

Terbaik lah cerita ni.. 😀

Customer : Akak.. Harga ni berapa?
Seller : RM35 dik.. Postage RM8.. :)
Customer : Alaa.. Bagi la free postage.. Ataupon genapkan jd RM40 je.kan senang..susah bankin, mesin ATM xterima duit kecik..

Sekarang.. Cuba tukar situasi..

Boss : Gaji awak berapa setiap bulan?
Pekerja : RM1500 basic..ot.bulan Ni rm1033.60
Boss : OT rm1033.60? boleh X kalau saya bayar rm1030 je.. Genapkan je la, senang kira..
Pekerja : Mana boleh boss.. Macam nak mati kerja.. Gila punya bos!!!

Dapat?

Mereka berniaga @ cari rezeki @ cari duit...bukan buat khidmat masyarakat.. Keuntungan itulah gaji mereka😁😁
Jangan minta harga ahli @ harga kos @ diskaun.. Melainkan seller tu sendiri yang OFFER..😊😊😊

Bertimbang rasa itu amalan mulia ☺☺
Jangan sibuk nak harga kawan baik.. Mak sedare.. Pak sedara.. Tok.. Tokki..

Mana tau anda dah mmbantu seller tu tuk beli pampers ke susu anak die ke kan..
Tak ke dapat pahala tu? 😘

Kite permudahkan urusan orang..maka Allah pn akn permudahkan urusan kita..
In sha Allah..😊





Tuesday, March 14, 2017

TANGGUHLAH SOLAT...
MAKA AUTOMATIK ALLAH AKN TANGGUH SEMUA URUSANMU..

Suka lewatkan/tangguhkan solat??
Maka bersedialah DIA  akan tertangguh dalam semua urusan hidupmu.
Mungkin dari segi Rumahtanggamu, Perkahwinanmu, Kerjayamu, Zuriatmu, Kesihatanmu..

Hasan al-Basri berkata:
Jika kamu merendahkan nilai solat, apakah lagi yang memberikan kemuliaan kepada kamu? Sebagaimana nilai solat kamu begitulah nilai hidupmu.

Tidakkah kamu tahu bahawa solat digandingkan dengan al-Falah (kejayaan)? Mana mungkin Allah memberikan kamu taufiq sedangkan kamu tidak menyahut panggilan-Nya.

Hidayah perlu dicari. Ia akan dtg bila hatimu mula mencari.
Taufiq itu perlu di dekatkan dgn diri, biar ia mudah datang kpdmu.
Begitu juga solat. Tunaikan seawal waktu yg mungkin..krn keberkatannya mudah dtg dlm hidupmu.

Peringatan untuk diriku yg sering alpa...😣





Saturday, March 4, 2017

JANGAN LA SEBUT, JADI DOA TU!

Si abang ingin keluar membawa motor pergi bermain di taman.

Melihat langit gelap, adiknya berkata: Hari nak hujan tu..

Si abang melenting: Kau boleh diam tak, masin mulut kau tu nanti!

---

Si anak sedang memandu di LPT dengan kelajuan mencecah 160km/jam.

Si ibu menegur dari tempat duduk sebelah: Pelan la sket, accident nanti susah kita.

Si anak meninggikan suara: Ibu ni.. jangan la doakan macam tu!

---

Si isteri ingin segera menunaikan umrah, dicapainya laptop untuk melihat pakej untuk dibeli.

Si suami berpesan: Kalau beli sekarang, habis terus simpanan kita. Nanti kalau ada urusan kecemasan macam mana?

Si isteri menjawab: Ish, abang ni. Jangan la fikir yang bukan-bukan.

---

Si pelajar A sedang asyik melayan Dota, (atau versi sister: melayan siri drama korea!)!

Lalu roommate nya Pelajar B, berpesan: Pergi study la! Ko dah repeat, nanti kena dismiss plak kang!

Pelajar A menuding geram: Weh, mulut ko! Jaga sikit boleh tak?

---

Peringatan diberikan dikatakan doa? Malah disuruh diam, jangan disebut?

Allah dan Rasul-Nya berkali-kali memberi peringatan agar jangan lakukan ini dan itu, nanti dibalas azab seksa yang pedih di neraka.

Adakah ianya bermaksud Allah dan Rasul-Nya mahukan umatnya masuk neraka?

Peringatan diberikan kerana asasnya kita sering lupa, bahawa telah banyak contoh mereka yang melakukan kesilapan yang sama, yang telah hancur binasa.

Apa lagi kalau peringatan yang jelas diberikan atas dasar kebiasaan kehidupan.

Hari gelap tanda nak hujan. Bawa laju nanti kemalangan. Habiskan simpanan nanti kerugian. Tak study, fail la!

Jadi, tindak balas dan respon yang tepat dan rasional adalah MENCEGAH dan BERHATI-HATI.

Sebagaimana dalam urusan akhirat, kita berusaha mencegah dengan menjauhi segala laranganNya dan berusaha sehabis baik mentaati perintahNya.

Pelik dan ganjil, bila peringatan demi peringatan diberikan, tanda kasih dan prihatin, tapi dilayan balas bagaikan ia tohmahan dari musuh.

Ingat! Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna.

Mungkin penyesalan yang berlaku, jika selagi ia di dunia, masih punya ruang harapan untuk memperbaiki (jika tak putus asa); tetapi penyesalan di akhirat.. memang mutlak tidak berguna!

Terimalah peringatan! Kemudian usaha dan doa ke arah yang betul dan baik!

- BroSyariefShares

Cnp dari fb cikgu Nor Fazilah Abd Mohd.

#terimakasihatasdoadanperingatan





Wednesday, March 1, 2017

Kata Ulama, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi :

• Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan.
• Allah akan sibukkan kita dengan harta.
• Allah akan sibukkan kita dengan mencari pengaruh pangkat dan kuasa.

• Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan. Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.

• Tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah SWT. Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT.

• Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, kereta mewah dan rumah besar.

• Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu dan amalan orang lain lebih daripada kita. Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat orang lain bangun disepertiga malam untuk solat tahajjud.

• Kita cemburu melihat orang lain tukar kereta baru, tetapi jarang kita cemburu melihat orang lain boleh khatam Al-Quran sebulan 2 kali.

• Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman apabila duit, pangkat dan harta mengatasi segalanya.

• Setiap kali menyambut hari jadi kita sibuk hendak raikan sebaik mungkin tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita maka kita akan dipanggil oleh Allah SWT semakin dekat.

• Kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya.

• Sesungguhnya mati itu benar, alam kubur itu benar, pertanyaan munkar dan nakir itu benar, mahsyar Allah itu benar, syurga dan neraka itu benar.

(Jom kita kongsikan tazkirah ringkas yang banyak memberi kesedaran bahawa dunia ini hanya sementara dan Akhirat itu kekal abadi)

#doakanamnasihat





Friday, February 10, 2017

Sayu dan sedih terasa amat simpati kerana agak ramai wanita stress dengan perangai suami masing-masing sampai ada yang ditimpa kemurungan yang berat. Terpaksa mendapat rawatan pakar psikatari. Ada yang ditimpa pelbagai penyakit. Saya kira lebih 100 orang wanita yang email menceritakan pada saya mereka ditimpa kemurungan begini sehingga masuk wad dengan sebab pelbagai penyakit. Ya Allah maafkanlah semua lelaki hari ni yang tinggalkan dakwah sehingga tak bawa isteri dekat pada Allah...ada di kalangan wanita bekerja dan juga wanita surirumah...ya Allah bantu mereka dan sembuhkan mereka.

Punca utamanya isteri ini tidak diberi perhatian oleh suami dan tidak dikasihi disayangi dibimbing dan tidak diajar dengan Islam dan Sunnah Nabi saw.. Bila ketua keluarga terlupa maksud hidup ini yang sebenarnya. Tujuan Allah hantar ke dalam dunia ini dan mula sibuk dengan benda yang tidak termasuk dalam keperluan hidup dan tidak mengutamakan yang utama kerana lalai atau jahil.

Isteri buat pahala tak berhenti...

Dia bekerja bantu suami yang sebenarnya kerja cari nafkah ialah suami...suami kena sediakan makan minum dan bertanggungjawab terhadap semua keperluan isteri dan ahli keluarga...Allah beri pahala sedekah buat wanita..mereka cuba bantu suami. Ringankan beban suami kerana Allah.

Isteri mandikan dan uruskan anak-anak seorang diri..
Isteri uruskan pendaftaran sekolah anak-anak dan ajar anak-anak.
Isteri kemas rumah dan layan anak-anak..
Isteri cantik-cantik sexy nak tungu suami belai dan layan suami..
Isteri bawa anak ke klinik hospital
Isteri sakit pening tetap takde mc terus jaga anak dan uruskan rumahtangga. Urus semuanya tanpa cuti. Kalau robot boleh meletup. Kalau kapal terbang boleh terhempas. Ini manusia bernama wanita. Tak sempat makan, tak sempat tidur betul. Tak sempat buang air besar sempurna pun. Melayan kerenah anak dan suami.
Isteri baik dan hidupnya cuma Islam, suami dan anak-anak. Keluarga mereka jauh dan mereka tiada tempat nak luahkan. Ya Allah..

Dia buat semua sedangkan dia ada suami..

Suami sibuk tengok hp 24 jam...
Suami sibuk nak keluar malam-malam terlalu kerap macam orang bujang sedangkan anak-anak kecil. Balik 2 pagi. Balik 3 pagi..setiap hari
Suami sibuk tidur di ruang tamu sedangkan isteri dalam bilik pening sakit. Penat jaga anak yang menangis dan bergaduh..
Suami sibuk nak bersukan siang malam lepas waktu kerja.
Suami bila sakit nak isteri khidmat dan layan dia macam raja.
Suami bila penat berehat tak ingat dunia. Tidur sepanjang hari..
Suami bila kena tegur mengamuk, marah dan melenting.

Bukanlah kena jadi malaikat tetapi laluilah hidup ini dengan cinta dan perasaan....melihat dengan cinta. Mendengar dengan cinta. Berkhidmat dan bersama dengan cinta.

Ubatnya begini.
Solat 2 rakaat minta pertolongan Allah. Semua masalah dalam genggaman Allah. Merayu kasih sayang dan rahmat Allah..

Sebenarnya jadi begini sebab hilang rahmat Allah..
Jaga solat awal waktu. Suami isteri sama-sama tidur awal dan bangun tahajud sama-sama..

Suami balik isya dari masjid terus balik rumah buat amalan Ta'lim dengan keluarga..
Suami kena tolong dan ringan tulang. Berebut-rebut tolong isteri di rumah..
Makan bersama isteri dan anak-anak dalam dulang. Kasih sayang.
Rajin ucap terima kaseh sayang dan pujian buat pasangan.

Jika kita boleh layan orang luar baik-baik. Ini pula isteri kita. Tidur bersama peluk isteri. Belai dan dengar mereka bercerita..bercinta setiap hari sampai mati.
Bawa isteri bercuti berehat berdua. Dating dan buat habis romantik.
Bawa isteri berdakwah dan belajar iman ilmu di jalan Allah. Jika ada ruang dan kesempatan 3 bulan sekali mesti bercuti 3hari bersama isteri tanpa anak-anak. Dalam setahun mesti cuti 10 hari bersama isteri. 3 tahun sekali cuti sebulan ke dua bulan bawa isteri merantau jauh-jauh.. Baru bercinta macam giler. Bercinta sampai syurga. Belajar Islam. Dekat diri pada Allah.

-ebit lew

#copypaste





Wednesday, February 8, 2017

3 TIP KHAS UNTUK ORANG YANG BARU NAK BERNIAGA

.

1. Time yang fleksibel bukan untuk anda. Anda perlu disiplin

.

Kalau anda rasa nak buka ikut suka anda. Dan nak tutup ikut suka anda. Jawapannya. Tahun depan anda dah buat bisnes lain

.

2. Money freedom pun bukan untuk anda. Anda kena budget betul2.

.

3. Ikut cakap mentor. Mentor suruh gali lubang sedalam 100 meter. Dan anda akan jumpa air. InsyaAllah.

.

Anda tak sabar. Anda gali 10 meter dalam. Pastu tukar lubang lain. Sampai 10 lubang. Kerjanya sama berat. 100 meter jugak gali.

.

Hasilnya tak sama. Anda tak jumpa air tu.

.

Jangan terkesan dengan bisnes yang macam-macam.

.

Usahakan 1 dulu sampai jumpa air. Pastu kalau nak diversify. It is up to you. U know ur strength.

.

TAPI

Ingat kisah Steve Job masa mula2 ambil alih balik Apple. Dia buang semua non-core business

Ingat kisah Tony Fernandes. Focus on airline till succeed. Then he assigned new CEO. After that he moves on.

Sir Ken Robinson kata

Jika anda tidak bersedia melakukan KESILAPAN

Anda takkan cipta sesuatu yang ORIGINAL. ASLI

P/s Saya teringat 3 bulan yang pertama dalam bisnes. Setiap hari 9 to 5. Without fail.

Saya ke market place. Cari klien. Angkat meja. Angkat kerusi. Muka tebal. Buka booth. Call sana. Call sini.

Skrip presentation caca marba. Jalan je.

Rejection biasa la.

Apakah perkara paling BURUK akan berlaku, kalau kena reject.

Luka ke? Berdarah ke? Mati ke?

Kena gali lubang sampai 100 meter.

Alhamdulillah dapat 90 klien lebih kurang dalam masa 3 bulan. Semuanya dari Allah.

Dan satu lagi kena ingat. Kita kena betulkan yakin kita. Kita usaha sungguh-sungguh. Tapi yang bagi rezeki pada kita ialah Allah. Supaya kt tak bongkak, takabbur. Tengok - cara inilah berjaya

Seperti doa yg kita baca bila keluar rumah:

Bismillahi tawakkal tu 'alAllah

La hau la wa la quwwatailla billa..

.

Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada-Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya

Semuanya dengan pertolongan Allah.

Ustaz kata jangan kata macam ni

"Kita yakin dengan Allah tapi kita kena usaha" - bahaya kata2 macam ni sebab kita menafikan Allah.

Sebaliknya kita kena kata

"Kita usaha sungguh2 Tapi yang bagi rezeki ialah Allah"

Kata2 macam ni menafikan makhluk. MengISBATkan Allah.

Wallahua'lam

Kredit to : Arif Ismail

#ArifIsmailMySifuInUnitTrust
#PerundingUnitAmanah
#BinaDanaPersaraanAndaSekarang
#2020quitegomen





Saturday, February 4, 2017

Saya jumpa Michael Jordan.

.

Saya tanya
"Apa yang kau rasa membuatkan kau jauh meninggalkan pemain lain. Apa benda yg buat kau maju ke depan untuk personal dan team kau bro"

.

Agak-agak apa dia jawab?

Adakah bakat semuladi yg dberi oleh Allah?

Adakah kemahiran?

Adakah strategi?

.

Michael bagitau saya:

"Ramai orang ada bakat yg diberi oleh Allah.

Apa yg menjarakkan saya dalam semua aspek kehidupan adalah...

Awak takkan jumpa orang yang lebih kompetitif dari saya ni bro.

Saya takkan berpuas hati untuk dapat no 2 dalam setiap perkara."

.

Kenapakah Michael Jordan All-American, All NBA greatest basketball player of all time boleh cakap macam tu.

Then we must know a little bit of his history or background.

Michael tak masuk dlm list player kat sekolah menengah pun. Nama sekolah. Laney High School.

Tapi dia telah menukarkan rentak permainan SELAMANYA.

Satu hari Michael telah dikeluarkan dari list player sekolah.

Dia balik rumah dan menangis sepanjang tengahari tu.

Kerja lebih mudah. Kita nangis je. Pastu give up.

SEBALIKNYA. Michael tukarkan pengalaman perit tu kepada SEMANGAT MEMBARA (burning DESIRE)

Dia sasarkan satu standard yg LEBIH TINGGI

.

Dia telah merubah dan membuat satu KEPUTUSAN (DECISION).

KEPUTUSAN yang sebenar dan sangat kuat.

Bukan sahaja mengubah hidup dia. Bahkan mengubah dunia sukan

Dia BERTEKAD (DETERMINED) bukan sahaja untuk menjadikan team dia team yang terbaik. Bahkan dia ingin jadi terbaik di dalam court.

Untuk mencapai cita-cita yang tinggi ini. Michael buat apa yang semua orang2 yang berjaya buat.

1. Tetapkan Matlamat (SET GOAL)
2. Ambil tindakan pantas dan besar
3. Cari coach sebelum masuk university

Setiap hari 6 pagi. Coach letakkan dia dalam court. Kena intensive drills.

Dia juga berazam untuk timggikan badan dia spy dpt membantu pasukan.

Kat sekolah dia sengayut. Tinggi dia menjadi 6 kaki 2 inci.

Bila anda strecth diri anda. Anda dpt capai impian. The power of stretching

Michael praktis setiap hari. Sampai masamya. Michael terpilih mewakili university.

LEBIH KUAT BERUSAHA
LEBIH BERTUAH ANDA AKAN JADI

Ada orang takut nat tetapkan MATLAMAT.

Takut tak tercapai. Malu.

Apa yang kita tak faham.

Tetapkan matlamat adalah separuh dari mencapai matlamat.

KENAPA kita perlu tetapkan MATALAMAT?

Supaya beri kehidupan kita yang lebih fokus

Dan

Untuk menggerakkan ke arah matlamat yang hendak dicapai.

Pada permulaannya, memilh MATLAMAT akan memberi kesan yang kecil nampak-nampaknya lah

Macam bila kita naik kapal besar di lautan luas. Kapten kapal mungkin ubah laluan beberapa darjah.

Ia takkan dapat dirasai dalam masa beberapa minit.

Setelah berjam2 atau berhari2. Baru kita nampak perbezaannya. Ia membawa kita ke destinasi yg lain.

Makanya in conclusion

Untuk kita keluarkan diri ini dari keadaan complacent. Keadaan selesa ini.

Kita perlu buat banyak perubahan

Kita perlu tetapkan banyak matlamat

Michael cakap. Setelah dia berusaha bertahun-tahun. Getting in shape. Build confidence

Saya belajar suatu yang sangat penting

"Kejayaan saya bergantung kepada BERBUAT YANG TERBAIK - bukan kadang-kadang tapi ISTIQAMAH"

Ringkasan bacaan buku Tony Robins pagi ni masa breakfast

Arif Ismail
Coach

P/S. Siapa nak cari coach macam Michael Jordan carik tu. Pm saya. Sy jadi coach anda. Kita hancurkan fikiran orang lain yang kata anda tak boleh buat. Anda berangan je lebih.

#ArifIsmailMyPublicMutualCoach
#ArifIsmailMyUplinePublicMutual





Sunday, January 22, 2017

Rezeki kita memang banyak namun kita tidak sedarinya, kerana kita selalu beratkan rezeki adalah pada zahir sahaja, iaitu bersifat kebendaan dan boleh dilihat seperti rumah, duit, emas makanan dan sebagainya.

Allah sudah menjelaskan: "Sungguh Allah melebihkan sebahagian daripada kamu atas sebahagian yang lain dalam rezeki" (Al-Nahl 16: 71)

Kadar rezeki antara kita memang berbeza. Jika kita ada rumah sebuah, kawan kita ada tiga buah. Jika kita pakai kereta Saga, jiran kita pakai kereta Mercedes. Demikian kita membandingkan rezeki. Lalu kita merasakan rezeki kita sedikit.

Walhal berbezanya rezeki kita bukan hanya pada rezeki zahir sahaja. Cuba lihat pada daerah rezeki rezeki lain batin yang kita ada. Dalam pada teman kita berjawatan tinggi tercari-cari masa untuk bersama keluarganya, kita punya banyak rezeki masa untuk diluangkan bersama keluarga. Dalam pada dia sakit kepala melayan karenah manusia, kita pula bahagia sahaja melayan telatah anak-anak.

Sungguh mungkin rezeki zahir kita sedikit, bagaimana pula dengan rezeki batin? Campur, tolak rezeki zahir dan batin, mungkin rezeki kita paling banyak daripada dia.

"bukanlah kekayaan itu pada banyaknya harta. Namun kekayaan itu kaya jiwa" - Riwayat al-Bukhari

Credit to: Majalah Solusi 99





Saturday, January 21, 2017

Perjalanan di dunia memang penuh dengan bengkang-bengkok.

Jarang² ada yang lurus kecuali jalan ke akhirat.
.
Mengapa harus berputus asa.
Usahalah lagi.

Jalan A buntu, berhenti dan cuba jalan B dan seterusnya jalan² sampai ketemu titik jaya.
Usaha setiap insan berlainan.
.
Panduan mungkin boleh diberikan sama.
Namun, perlaksanaannya mungkin berbeza².
Berfalsafah dalam penulisan kekadang itu perlu.
Asalkan waktu perlaksanaan dalam pekerjaan kena tegak khusyuk!

.
Ps: Follow guru bukan sembrono. Adaptasikan panduan dengan situasi kendiri. Yang lakukan usaha itu bukan lagi guru. Itu adalah diri sendiri dan rahmat dari Illahi!





*INFO SIHAT*
      
1. Wanita dilarang menarik barang berat tapi harus menolak.
Juga elakkan membawa barang2 berat. Ini adalah kerana urat saraf wanita yg cepat lemah.
                          
2. Jalan 50 langkah memperbaiki tulang tubuh. Naik 20 anak tangga memperbaiki tulang lutut. 

3. Kopi tidak disarankan bagi WANITA, karena dapat menyebabkan osteoporosis dan mempercepat monopause.

4. Rebus 10 helai daun salam dgn 2 gelas air, minum tiap hari selama 12 hari untuk menurunkan kolestrol dan darah tinggi.

5. Penyebab darah tinggi adalah kekurangan kalsium. Tembikai adalah sumber kalsium. Disarankan tembikai kuning.

6. Jus pear + strawberry 4 buah menaikkan daya tahan tubuh.

7. Anggur hitam kuatkan jantung, anggur hijau melangsingkan tubuh, anggur merah melebarkan pembuluh darah agar tidak tersumbat. Bertindak sebagai anti kolesterol.

8. Labu kuning baik untuk mempertajam daya ingat anak, dimakan oleh wanita hamil lebih baik. Untuk lelaki dewasa, labu berguna untuk menghasilkan sperma berkualiti.

9. Pisang untuk yg sering kram dan senggugut.

10. Manggis paling baik untuk tulang.

11. Paprika menyembuhkan diabetes, sakit tulang dan anti kanser.

12. Apple + buncis di juice bersama dapat menjadi obat pankreas / diabetes.

13. Makan sayuran hijau siang hari, bertindak sebagai anti stroke.

14. Sayur memastikan protein tidak menjadi kanser.

15. Sayur memastikan karbo tidak menjadi diabetes.
          
*Panduan Kesihatan*
+++++++++++++++++

01. 🍴Makan sebelum tidur boleh menyebabkan kanser lambung kerana usus tidak dapt  istirahat.

02. 🍴Hanya boleh makan 4 butir telur🍳 seminggu. Kalau lebih tidak baik.

03. Tungking ayam 🐔 mengandungi karsinogen, penyebab kanser.  Jangan✋ makan tungking ayam.

04. Makan buah 🍇🍒🍉🍓🍑🍈🍌 seharusnya sebelum makan, bukan selepas makan.

05. Masa haid jangan✋ minum teh ☕ lebihh lagi teh hijau, sebaiknya makan sesuatu yg boleh menambah darah.

06. ✋Kurangkn minum susu kacang dan jangan tambah telur dan gula pada minuman anda.

07. ☝Makan tomato semasa atau selepas makan. Jangan waktu perut kosong.

08. ☝Tiap pagi bangun tidur minum 1⃣ gelas air putih bisa cegah batu hempedu. Dua gelas untuk mengaktifkan organ2 dalaman.

09. 3 jam sebelum tidur😴 jangan makan boleh jadi kegemukkan.

10. ⛔Jangan minum teh susu atau (teh tarik / buble tea) kerana tinggi kalori tinggi lemak tidak bergizi dan boleh kena darah tinggi & kencing manis.

11. ⛔Jangan makan roti yg baru keluar dari ketuhar atau oven.

12. ⛔Charger jangan dekat tempat tidur, mesti berjarak 30 cm lebih.

13. ☝Tiap hari minum air 🔟 gelas boleh hindari penyakit pundi kencing.

14. 🌞Siang hari perlu banyak minum air putih, 🌚malam hari perlu sedikit minum air putih.

15. ☝Minum kopi jangan lebih 2⃣ cawan sehari, boleh menyebabkan insomnia iaitu sukar tidur dan gastrik.

16. ☝Jangan makan makanan yg tinggi lemak karena perlu 5⃣~7⃣ jam pencernaan, mengakibatkan darah terpusat pada pencernaan dan mengakibatkan ngantuk😴 kerana otak kekurangan oksigen.

17. ☝Setelah jam 5⃣ ptg jangan⛔ makan banyak kerana tubuh kita tidak perlu banyak kalori.

18. ☝🔟 jenis makanan sehat:
Ikan laut dalam, pisang, limau bali, roti penuh gandum, sayur bayam, bawang putih, labu, susu rendah lemak, daging ayam, buah ceri.

19. ☝Kurang tidur dapat melemahkn otak.

20. 🍋🍋🍋
Lemon panas membunuh sel kanser.

Tolong kongsikan. Semoga bermanfaat 😊





Thursday, January 19, 2017



Gambarajah di atas menunjukkan carta alir bagi permohonanRumah Mesra Rakyat.

Boleh jugak rujuk laman web rasmi SPNB.



Saya ada bisnes. Saya ada produk utk di jual & of course saya mahu orang beli produk saya.
.
Tapi saya tak suka memaksa. Saya blast sms, whatsapp, post kat fb,  bagitau ade promosi, bagitau kelebihan. Tapi kalau "dia" diam, saya takkan paksa. Kalau dia seperti 50,50, saya explain lebih lanjut. Saya kuatkan dengan testimoni. Apa manfaat yg dia akan dapat jika "dia" mencuba produk saya.
.
Kalau "dia" masih diam, saya hanya teruskan langkah yg tak pernah putus saya buat : berdoa pada Allah utk gerakkan hatinya utk memilih produk saya & semoga produk saya memberi manfaat kesihatan yg bagus utknya.
.
.
Saya tak suka memaksa, mamatikan atau memaksa secara halus atau apa saja cara memaksa customer saya. Kerana saya juga tak suka di paksa. Membuat customer tiada jalan lain utk mengelak dari membeli kerana cara kita menjual.
.
Kerana saya sentiasa meletakkan diri sebagai pembeli. Serabutnya bila ada penjual yg terus2an mendesak, tak bagi peluang utk kita berfikir dgn baik, tak bagi peluang utk kita bercakap, guna ayat yg "mematikan" kita utk menolak dsb.
.
Diam pembeli mempunyai banyak maksud. Maybe : saya tak nak, saya fikir dulu, saya nak survey dulu, saya tak ada duit, saya prefer produk lain yg lebih sesuai, saya busy dsb.
.
Apa2 pun rezeki kita terletak pada tangan Allah, bukan pada tangan manusia. Allah yg menggerakkan hati "dia" utk memilih produk kita  berbanding produk lain. Jadi pergantungan hidup haruslah pada Allah. Bukan pada manusia.
.
Tapi tetapi tugas peniaga @ usahawan,berfikir & terus berfikir utk cara utk menarik minat pembeli utk membeli. Be creatif. Idea juga dtg dr Allah. Semoga Allah terus membantu kita mencari rezeki yg halal. Amin. :)





Tuesday, January 17, 2017

Cuba bayangkan setiap hari anda akan menerima RM86,400.

Tiba2 ada orang ambil RM10.

Adakah anda akan bising, complaint, marah dan cari orang yang ambil RM10 anda?

Atau anda akan enjoy balance RM86,390 yang anda ada?

You see, we have 86,400 seconds every day.

Jangan biarkan sapa2 rosakkan hari anda.

Ok?

Keep moving.

#gempur





Menarik these observations..

*KEKAYAAN" DI USIA TUA*

Rata-rata orang menjadi kaya apabila mencecah usia 50 tahun dan ke atas.
Mereka perolehi kekayaan dari pelbagai punca dan sumber semulajadi.

Antaranya:

*1. Ada PERAK di rambutnya.*
*2. Ada EMAS di giginya.*
*3. Ada GAS di perutnya.*
*4. Ada KRISTAL di ginjalnya.*
*5. Ada MINYAK di darahnya.*
*6. Ada GULA di air kencingnya.*
*7. Ada KAPUR di tulangnya.*
*8. Ada INTAN di hempedunya.*
*9. Ada CINCIN di jantungnya.*
*10. Ada BATU di pundi kencingnya.*

Namun mereka umumnya tidak sombong dan merendah diri.
Ini dapat dilihat dari jalannya yg kian menunduk.

Kekayaan dan sifat yang diperolehi di usia tua ini merupakan suatu mesej dari Allah bahawa kehidupannya didunia hampir tamat dan peringatan untuk bersiap kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Mari muhasabah diri.





Monday, January 9, 2017

MENTAL BLOCK

Sila Share Jika Dapat Membantu Anda Dan Sahabat Lain...

manusia yg menjadi halangan utk berjaya!

11 MENTAL BLOCK MANUSIA

❌EGO

Benda ini paling besar dalam diri manusia yang menghalang untuk anda buat sesuatu diluar kotak akal.

❌SKEPTIKAL

Selalu berfikiran negetif dan tak cuba untuk mencari atau berfikir perkara positif. "aku ni boleh ke berjaya" "boleh ke aku buat bisnes" "kalau orang kata aku macam mana".

❌TAKUT

Selalunya kita takut nak memulakan sesuatu sebab kita tak pernah mula pun tapi kita cuma lihat orang yang gagal sahaja. Takut untuk buat tindakan nak berubah.

❌TAK YAKIN

Manusia memang ada perasaan nak kan kepastian baru yakin. Diri rasa tak yakin nak buat sesuatu. Nak lakukan tindakan biasa pon tak yakin macam mana nak buat tindakan luar biasa.

❌TAK LAYAK

Belum cuba lagi dah fikir diri tak layak nak buat. Sebab dengar kata-kata negatif dari orang lain. Padahal yang nak buat keputusan tu diri sendiri.

❌SUKA BERTANGGUH

Sikap ni memang semua orang ada. "Nanti dulu lah kejap lagi pon boleh buat. Esok ke. Bukan nak ke mana pon". Tapi kalau tindakan yang lambat maka hasil pon lambat la dapat.

❌BAGI ALASAN  .

Bila ditanya kau nak berjaya tak?. Semua orang cakap nak berjaya tapi alasan dia. "Aku tak pandai." "Aku tak ada masa la." Banyak alasan banyak la halangan.

❌TUNGGU DULU

Nak tunggu orang lain dah pergi jauh, dah berjaya baru nak tiru so lama-lama timbul lagi banyak alasan tunggu dulu lah aku sibuk lagi ni.

❌IKUT KAWAN NEGATIF

Berkawan dengan kawan-kawan negatif so hidup kita pon jadi negatif. Contohnya "eh jom keluar malam ni lepak dataran tengok race Ko bukan buat ape kat umah. Bini ko tidur kita keluar la." Lama kelamaan jadi habit dalam diri.

❌TAK BERSUNGGUH

Bila buat sesuatu tindakan dah bagus tapi tak bersungguh-sungguh. Bila ada ujian datang terus down. Tak nak cuba rempuhi. Last sekali putus asa.

❌SALAHKAN TAKDIR & AGAMA

Ni yang paling teruk orang yang menyalahkan takdir ni. Padahal diri sendiri yang tengah mencipta takdir tu. Kalau kita tak berusaha bagaimana kita nak nampak hasilnya. Kita sendiri yang sedang mencorakkan perjalanan dan peta kehidupan kita. Dalam AL QURAN disebut "ALLAH TAKKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM MELAINKAN MEREKA MENGUBAHNYA SENDIRI."

APA YANG KITA FIKIR
APA YANG KITA RASA
APA YANG KITA CAKAP
APA YANG KITA BUAT

SEMUA ADALAH DOA

ANDA ADALAH SIAPA YG ANDA FIKIRKAN
Cnp

#gempur
#ubuatudapat





Sunday, January 8, 2017

*✏ Kisah Pokok Buluh & Pokok Taugeh*

Kisah perbezaan antara pokok buluh dengan taugeh.
Taugeh letak hari ni, esok dah boleh lihat ia bercambah.

Berbeza dengan pokok buluh. Apabila ditanam, ia tidak akan tumbuh dengan cepat. Tiada perubahan selama beberapa bulan. Seolah-olah ia tidak hidup. Namun setelah ia mula membesar, ia akan membesar dengan pantas.

Kenapa ia begitu?
Kerana pada peringkat awal ia ditanam, ia membina akar yang kuat. Setelah akarnya kuat dan mampu menampung pembesarannya, barulah ia mula berkembang.
Walaupun ia berkembang tinggi dan besar, ia tidak akan jatuh kerana akarnya kuat dan kukuh.

📌Begitulah kita dalam membina bisnes. Jika cuba membesar tanpa landasan yang kuat, ia akan jatuh apabila sudah tidak mampu bertahan. Landasan itu adalah ilmu, strategi, pengalaman dan sistem yang terbukti efektif.

Jika mahu berjaya cepat, kita boleh belajar dari pengalaman dan kepakaran orang yang sudah berjaya.
Mereka itulah namanya mentor.

📌Jika belum ada orang yang menjadi mentor kita, maka carilah seseorang supaya dapat bantu kita naik ke puncak dengan lebih mudah pada tahun ini 2017.

Fast action, fast result.
Saya doakan perjalanan bisnes kita semua dipermudahkan pada 2017 ini. Dan ia mula berkembang menjadi titik tolak kejayaan kita semua.





Saturday, January 7, 2017

Renungan

4 Amalan agar mudah mencapai Redha Allah SWT

Berkata Syeikh Sya’rawi Rahimullah :

"Pertama : Bila kamu nampak semut, maka janganlah kamu membunuhnya. Carilah dengan itu wajah Allah, semoga Allah mengasihani kamu sebagai mana kamu mengasihaninya. Kamu ingatlah bahawa ia bertasbih kepada Allah, maka jangan engkau hentikan tasbih ini dengan membunuhnya".

"Kedua : Bila kamu nampak burung sedang minum air dari kolam, maka janganlah kamu lalu di sebelahnya sehingga menakutkannya. Biarkan ia dengan perasaan yang aman. Engkau carilah dengan itu redha Allah, semoga Dia mengamankan kamu pada hari di mana, nyawa telah sampai di tenggorok".

"Ketiga : Bila kamu hendak mengalihkan kucing yang sedang mengganggu di tengah jalan, elakkan dari membuatnya terkejut. Carilah dengan itu redha Allah. Semoga Allah memelihara engkau dari kematian yang mengejut".

"Keempat : Bila engkau terpaksa membuang sisa atau baki makanan, jadikanlah niat engkau hendak memberi makhluk lain makan. Carilah dengan itu redha Allah. Semoga Allah mengurniakan engkau rezqi dari jalan yang tak disangka".

"Bila engkau berniat menyebarkan perkataan-perkataan ini, niatkanlah dengannya kebaikan, semoga Allah melepaskan engkau dengannya kesusahan dari kesusahan dunia dan akhirat".

"Oleh itu buatlah kebaikan walau sekecil mana pun kerana engkau tidak akan tahu amalan mana yang dapat memasukkan engkau ke Syurga Allah SWT yang seluas langit dan bumi".

- Tuan Guru Ust Dr Haron Din.

Semoga bermanfaat.





👷 Ketika kita sakit....
Allah tarik 3 perkara:
😪 Allah tarik keceriaan wajah kita.
😪 Allah tarik selera makan kita.
👍 Allah tarik dosa kita.
💐 Apabila sudah sembuh, Allah hantar 2 benda aje:
💐 😃 Allah hantar balik keceriaan wajah kita.
💐 😃 Allah hantar balik selera makan kita.
💐 👌 Tp Allah TAK HANTAR BALIK dosa kita..
🌙 🌙 Allahuakhbar sayangnya Allah pada kita🌹 🌹 😍 😍 😊 👍  
Sebarkan jika anda yang terbaek

MENGELUH.  - Sedikit tazkirah untuk perkongsian:

😔 Ketika kita mengeluh: “ishh, aku penat sangat."
ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)

😔 Ketika kita mengeluh: “Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)

😔 Ketika kita mengeluh :
“Serabutnyaa.
" ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)

😔 Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia sia.
" ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)

😔 Ketika kita mengeluh: “ takde sorang pun yang nak tolong aku." ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)

😔 Ketika kita mengeluh : “ Aku sedih sangat.” ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)

Jangan banyak mengeluh. ❌😔 Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.☺
Semoga berjaya.👍

Terdapat dua ✌ jenis manusia :
1. Bila dia baca dan lihat ilmu ini dia abaikan.
2. Bila dia baca sesuatu yang bermanfaat dia sebarkan





Friday, January 6, 2017

9 CARA MENJUAL PRODUK LAKU KERAS TANPA MENGGUNAKAN FBADS

Jangan tamak. Cuba praktiskan 1 daripada 9 cara ini.

Berdasarkan infografik yang diterbitkan oleh Referral Candy, cara-cara untuk mewujudkan marketing word of mouth adalah seperti berikut:
1) Menghasilkan produk yang sangat bagus, sehingga pelanggan bercakap-cakap tentangnya tanpa perlu minta sebarang ganjaran.
2) Berikan produk atau servis itu kepada golongan pelanggan yang mempunyai kuasa hebahan yang kuat.
3) Memudahkan cara untuk pelanggan menghebahkan produk kita kepada rakan-rakan mereka yang lain.
4) Bagaimana buat pelanggan rasa “Wow” bila guna produk kita? Ia mempunyai dua elemen asas iaitu inovasi dan cerita yang bermakna.
5) Selesaikan 1 masalah spesifik yang dihadapi pelanggan.
6) Tugas utama penjenamaan bisnes adalah menjawab soalan pelanggan iaitu, “Produk mana satu yang patut aku beli?”
7) Seth Godin memberi nasihat supaya jual produk kepada seorang pelanggan dahulu. Cari pelanggan yang betul-betul percayakan kita dan minta dia membeli.
8) Jika seorang pelanggan itu suka atau jatuh cinta pada produk yang kita jual, berkemungkinan besar dia akan beritahu kepada 10 orang rakan-rakannya yang lain.
9) Jika sebaliknya, berhenti jual produk itu dan cari lagi produk yang lain.

===
Apa asas word of mouth? Ada dua komponen penting.
===
Word of mouth merupakan kaedah marketing yang memerlukan dua asas yang kuat iaitu produk yang sangat bagus, dan strategi marketing yang unik.

Majoriti bisnes yang berjaya melaksanakan strategi word of mouth mempunyai kedua-dua komponen yang diberitahu.
Tanpa produk yang bagus, marketing sahaja tidak mencukupi.
Tanpa marketing yang mantap, produk yang bagus sahaja tidak mencukupi.

Apabila produk itu bagus dan marketingnya juga bagus, ia mempercepatkan keuntungan bisnes dan merendahkan kos-kos seperti pengiklanan dan kempen marketing.





- Dalam berniaga jangan malu. Orang lelaki tidak berani pakai baju kilat-kilat, saya pakai. Cipta kelainan. Hanya untuk bisnes. Jika diluar bersama keluarga saya lebih suka yang simple.

- Bangga dengan apa yang kita jual. Kalau kita malu nak jual, orang pun malu nak beli.

- Apa-apa benda yang kita jual mampu menjadikan kita jutawan. 'Produk' itu alat sahaja. Yang penting bagaimana cara kita memasarkannya.

- Buat sesuatu yang 'catchy' yang buatkan orang ingat.

- Buat periklanan diluar imaginasi anda.

- Beliau pernah buat jualan RM5 juta dalam masa 3 bulan pada awal perniagaannya.

- Pasang matlamat. Tulis apa yang hendak dicapai. Beliau pada awalnya, tulis impian di kertas A4 dan tulis tarikh bila nak capai. Antara impiannya ialah kereta idaman : kereta toyota camry dan nak beli satu unit kondominium. Sekarang beliau ada beberapa kereta mewah dan 200 properties seluruh Malaysia.





Popular Posts

Categories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...